Skillnaden mellan hälsofrämjande och förebyggande arbete

Den som är intresserad av hälsa, sjukvård och samhället i stort stöter ofta på båda dessa termer. Men vad är egentligen skillnaden mellan hälsofrämjande och förebyggande arbete? Låt oss klart och tydligt reda ut detta!

Sjukvård kontra hälsovård

Vi kan börja med ett par andra begrepp som kan behöva redas ut, kopplat till det vi kallar hälsofrämjande respektive förebyggande. Skillnaden mellan sjukvård och hälsovård.

Det är ingen vattentät linje mellan dessa begrepp, och särskilt inte i hur människor använder dem i vardagligt tal. Men en enkel uppdelning är följande:

  • Sjukvård är behandling av sjukdomar eller andra hälsoproblem.
  • Sjukvården består av sjukhus, vårdcentraler, läkare, sjuksköterskor, och liknande.
  • Hälsovård omfattar ett mer långsiktigt arbete som även berör friska personer – sjukdomsförebyggande.
  • Hälsovård består av hälsotester, hälsokontroller via blodprov, friskvårdsbidrag, motion, massage; helt enkelt allt stort och smått som kan minska risken att någon blir sjuk eller skadad.

Efter denna begreppsförklaring kan vi nu ge oss i kast med kärnfrågan.

Skillnaden mellan hälsofrämjande och förebyggande arbete

hälsofrämjande och förebyggande aktiviteter

Dessa två begrepp är om möjligt ännu mer luddiga att dra en skarp linje mellan, men det ska inte hindra oss från att försöka.

Hälsofrämjande arbete

Hälsofrämjande arbete går ut på att vi ska fortsätta vara friska, eller till och med bli ännu friskare och hälsosammare. Att främja hälsan handlar om att få den som inte motionerar eller tränar att börja med det, eller att få den som motionerar måttligt att få ut ännu mer av sin träning genom att träna smartare eller hårdare.

Om vi tänker oss en skala på 0-10, där 0 är allvarligt sjuk, och 10 är den absoluta topphälsan på alla sätt, så hamnar de flesta av oss antagligen i mitten någonstans. Ett bra hälsofrämjande tänk går då ut på att se till att vi inte faller bakåt på skalan, och allra helst att vi förflyttar oss framåt på den. Är vi en 7:a på ”hälsoskalan” kanske vi genom att äta nyttigare några dagar i veckan kan bli en 8:a. Det är ett exempel på en hälsofrämjande aktivitet.

Andra givna exempel på sätt att främja hälsa är:

  • Träna mer (och mer rätt)
  • Undvika farliga saker (till exempel: sluta röka eller använd solkräm)
  • Stimulera fysisk aktivitet (friskvårdsbidrag)
  • Få indikationer på hur olika delar av din kropp fungerar, på förhand (hälsokontroll genom ett blodprov eller DNA-test inriktat på hälsa)
  • Sträva mot en mindre stressig vardag.

Alla dessa saker kan kallas hälsofrämjande eftersom de primärt handlar om att bibehålla vår goda hälsa, och samtidigt kan hjälpa oss att må ännu bättre. För ett exempel från verkligheten – se hur region Stockholm beskriver sitt hälsofrämjande arbete.

Förebyggande / Sjukdomsförebyggande arbete

Förebyggande arbete (här talar vi då främst om sjukdomsförebyggande arbete) är till skillnad från det hälsofrämjande arbetet mer inriktat på hur riskfaktorerna för hälsoproblem elimineras eller minskas.

Fokus för ett bra förebyggande arbete är alltså att se potentiella problem och risker och sedan göra något åt att minska dessa.

Några exempel på förebyggande arbete är:

  • Sanda isiga gångvägar (förebygga halkskador)
  • Träna musklerna runt ett tidigare skadat knä (förebygga nya knäskador)
  • Allergimedicin för pollenallergi (förebygga att allergisymptomen känns)
  • Bra ergonomiska stolar eller höj- och sänkbara skrivbord på ett kontor (förebygga ryggskador av stillasittande arbete)
  • Ha på dig reflexer när du promenerar eller joggar i mörker

Hälsofrämjande eller förebyggande arbete i korthet

Om man drar det till sin spets så kan man säga att det hälsofrämjande handlar om resurser (dina egna resurser, och samhällets), medan det förebyggande arbetet handlar om problem (dina egna problem, och samhällets).

Du främjar din egen eller andras hälsa genom att se vad du är bra på, vad du är mindre bra på, och vilka möjligheter du har att stärka dina svagare områden.

Du förebygger sjukdomar och skador genom att eliminera risker som kan leda till att problem ens uppstår.

Tips för att som individ tänka hälsofrämjande och förebyggande kring din hälsa

Så, nog med definitioner av och skillnader mellan begrepp. Låt oss lyfta några väldigt konkreta tips som kan fungera hälsofrämjande eller förebyggande kopplat till din egen hälsa.

  1. Hälsokontroll hos läkare. Istället för att bara gå till läkaren när du är sjuk eller har gjort illa dig är det klokt att då och då i livet göra en allmän hälsokontroll hos en läkare. Där kan du både gör olika tester samt mer generellt prata med läkaren om din hälsa. Detta kan ge dig chansen att upptäcka eventuella hälsoproblem tidigt, eller i bästa fall förebygga dem helt.

  2. Hälsotest med blodprov. Ett enklare steg än ett fysiskt läkarbesök är att göra en allmän hälsokontroll via blodprov. Detta är väldigt enkelt och går att göra via en rad olika aktörer. Du köper ditt hälsotest via nätet, du får en tid hos en provtagningscentral där du helt enkelt tar ett blodprov, vilket sällan tar mer än 10-15 minuter. Sedan analyseras ditt resultat och du får relativt omfattande information kring olika delar av din kropp och hur dina olika värden ser ut.

  3. Träning! Klyschigt och lite trist att ta upp, men självklart måste detta lyftas. Att regelbundet röra på sig, och framför allt göra något som höjer pulsen, är den bästa investeringen du kan göra för din kropp och din hälsa. Den som sällan eller aldrig tränar kommer märka stor skillnad i välmående efter bara någon vecka av regelbunden fysisk aktivitet. Unna dig själv det bästa hälsofrämjande arbetet och börja röra på dig.

  4. Använd din arbetsgivare. Sverige ligger på många sätt i framkant när det gäller både förebyggande och hälsofrämjande arbete kopplat till arbetsplatser. Därmed inte sagt att alla arbetsplatser är lika bra på detta. Driv på frågor kring hälsa på din arbetsplatser och det finns stora möjligheter att påverkar till exempel den fysiska arbetsmiljön, att få friskvårdspeng för någon aktivitet, kanske hälsokontroll via företagshälsovård, och mer. Det finns oftast pengar i budgeten för detta, och en hel del är till med lagstadgat – företag har stort ansvar för att arbeta både hälsofrämjande och förebyggande för sina anställda.

  5. Sätt dig en stund och fundera. Det kanske både mest självklara men också svåraste rådet är att ta dig tid till att känna efter och se över din livssituation. Kalla det meditation, eller kalla det bara att grubbla lite för sig själv en stund. Hur fungerar vardagen? Är ett stressigt jobb något du ändå trivs med, eller kan du påverka detta? Kan du skära ner på något som inte främjar din hälsa? Kan du förebygga något som är en risk i livet?

Läs mer om kroppen:

Skillnaden mellan virus och bakterier

Dela:

Redaktion

Redaktion för Skillnadmellan.se. Vi är flera personer som delar på samma konto, för att kunna ge dig de bästa och mest läsvärda artiklarna om skillnaderna här i världen.

Genom att fortsätta använda denna webbsida godkänner du användande av cookies. Läs mer

Cookieinställningarna för denna webbsida tillåter cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Om du skrollar dig vidare på sidan eller klickar på "OK" godkänner du att webbsidan använder sig av cookies under ditt besök.

Stäng