Oculus Rift vs. HTC Vive – skillnad i teknik och pris
Den som vill ha en VR-upplevelse i år kan välja mellan Oculus Rift och HTC Vive. Men vad är skillnaden mellan dessa båda Virtual Reality-enheter? Här tittar vi närmare på kostnader, tekniken och detaljerna som gör att du kan välja mellan ”Rift” och ”Vive”.
Skillnaden mellan Oculus Rift och HTC Vive
Smartphonetillverkaren HTC lanserar snart sin Virtual Reality-enhet HTC Vive, en produkt som utvecklats i samarbete med spelplattformen Steam. Dess främsta utmanare är Oculus Rift, en produkt som Mark Zuckerberg och Facebook står bakom. Det kommer att komma fler enheter från bland andra Samsung och Sony Playstation, men just HTC Vive och Oculus Rift kommer antagligen att ta täten då de lanseras först och har världens tekniknördars ögon på sig.
När det gäller tekniken ser det ut så här:
Oculus Rift | HTC Vive | |
---|---|---|
Upplösning | 2160 x 1200 | 2160 x 1200 |
Refresh rate | 90 hz | 90 hz |
Krav på operativsystem | Windows 7 eller högre | Windows, Linux eller OSX |
Plattform | Oculus Home | SteamVR |
Skärmupplösningen är alltså snarlik, liksom att båda modellerna använder accelerometer och gyroskop för att känna av rörelser. Men en avgörande skillnad är att Oculus Rift främst är avsedd för att använda sittandes eller åtminstone stillastående. Den stödjer därför 360 graders huvudtracking för att hela tiden avgöra exakt vart ditt huvud är vänt. Men i nuläget har den inget stöd för fysisk rörlighet.
HTC Vive däremot är betydligt mer rörlig. Med 70 sensorer och möjlighet att köpa till trådlösa kameror för spårning på en 4.5 x 4.5 meter stor yta kan Vive skapa en VR-upplevelse där du verkligen får röra dig i alla tre dimensioner. Enheten har också ett kamerasystem som hjälper dig att undvika fysiska föremål i din omgivning, för att minimera olycksrisken.
Vad blir då slutsatsen när det gäller de tekniska skillnaderna mellan Oculus Rift och HTC Vive? Specifikationerna är snarlika, men HTC Vive utlovar betydligt mer rörlighet, så på pappret utser vi HTC:s VR-enhet till vinnare i denna kategori. men givetvis blir det den faktiska användarupplevelsen som avgör.
Design
Detta är första generationens VR-enheter, och det är knappast några prisvinnande designupplevelser vi bjuds på. Fokus har varit att skapa användbara snarare än snygga produkter.
Både OR och Vive är lättviktiga och använder kardborrband för att användaren ska kunna justera passformen. Men Oculus Rift är något mer slimmad än HTC Vive och får sägas vara den estetiska segraren. Men med ansiktet inne i en virtuell verklighet lär det knappast vara utseendet av enheterna som driver försäljningen, åtminstone inte nu under den första vågen av VR-lösningar.
Kontroller – att styra sin VR-värld
Oculus Rift samarbetar med Microsoft och kommer därför att säljas ihop med en Xbox One-spelkontroll. Men för att verkligen nyttja OR som tänkt behöver du köpa till Oculus Touch, de särskilda kontroller som påminner lite om Nintendo Wii-kontroller. De första testerna indikerade vissa problem med responstiden hos Oculus Touch, så vi får hoppas att de problemen rättats till nu när Oculus Rift lanseras.
HTC Vive ser lite annorlunda ut, med ett handgrepp och en ring som du för in ditt pekfinger i, och tryckkänsliga knappar där du har dina tummar. Gissningsvis kommer även HTC Vive stödja Xbox-kontroller för den som hellre vill ha en mer klassisk spelkontroll, men HTC har ännu inte bekräftat att så blir fallet.
Pris och lansering
Oculus Rift
|
HTC Vive
|
Oculus Rift är alltså billigare men med priset för särskilda kontroller inräknat kan man ändå säga att prisnivån är densamma. Vi har här angett pris baserat på vad det amerikanska utgångspriset lär bli, möjligen kan det bli något högre på den svenska marknaden när lanseringen väl närmar sig.
Värt att nämna är att du också behöver en relativt kraftfull dator oavsett vilken enhet du väljer, så har du inte redan en bra speldator lär du få lägga på ytterligare minst 10 000 kr för att få ett komplett VR-paket.
Spelutbud för Oculus Rift vs HTC Vive
Oculus Rift har redan säkrat flera exklusiva titlar från stora speltillverkare. Några värda att nämna är Rock Band VR, en Virtual Reality-anpassad uppföljare i den populära Rock band-serien, och The Climb, ett klättringsspel som vi tror kan bli ett perfekt sätt att verkligen uppleva vad som gör VR till en unik spelupplevelse.
HTC Vive kommer med sin nära koppling till spelplattformen Steam och spelutvecklaren Valve att kunna erbjuda ett brett spelutbud. Ett som verkar väldigt spännande är Legend of Luca, ett Zeldainspirerat äventyrsspel som utnyttjar ditt fysiska rums storlek och dimensioner när spelvärlden skapas framför dina ögon. Om det funkar som tänkt kan det bli en hisnande häftig upplevelse!
Här är video från en mässa där du kan se exempel på några olika VR-spel.
Vi kan konstatera att det på pappret är två starka VR-enheter som möts under våren 2016, och det är först efter släppen som vi verkligen vet vem vinnaren blir. Vi följer också med spänning VR-utmanarna från Sony, Microsoft och Samsung Galaxy S7 – kanske är det bland dem vi hittar segraren i kampen om virtuella världar?
Diskutera gärna Rift och Vive i kommentarsfältet nedanför denna artikel!