Skillnaden mellan SEO och SEM

Behöver du lära dig skillnaden mellan SEO och SEM så har du kommit rätt. Vi förklarar vad som skiljer dessa två digitala marknadsföringsstrategier och metoder åt.

SEO – sökmotoroptimering

SEO står för Search Engine Optimization, alltså sökmotoroptimering på svenska. Det är ett både ett sätt att arbeta med innehåll på Internet, och praktiska handfasta regler för hur innehåll på bästa sätt presenteras för att nå så högt upp i sökresultaten vid sökningar i Google eller andra sökmotorer.

Tanken är alltså att om du driver en webbsida som handlar om telefoner, och någon söker på ”Iphone 6S” i Google, så vill du att just din sida om Iphone 6S ska hamna högt upp i sökresultaten. Först kanske den ligger på femte plats, och det är då du ser till att med SEO-metoder putsa upp din webbsida för att förhoppningsvis få den att komma ännu högre upp i sökresultaten.

Målet är givetvis att komma på första plats, vilket innebär många gånger fler klick till just din webbsida jämfört med om du ligger på femte plats. Några typiska åtgärder kan vara:

Dessa är bara några viktiga exempel, men SEO kan i korthet sägas vara bra och tydligt innehåll kring ett nischat ämne. Tumregeln är att om dina läsare gillar innehållet så kommer Google (eller andra sökmotorer som Bing eller Yahoo) också att göra det.

SEM – sökmarknadsföring

Om SEO alltså är en metod för att få ”gratis” trafik (det kostar ju inget när någon klickar på din länk i sökresultaten), så är SEM – Search Engine Marketing – lite bredare. SEM omfattar även betalda marknadsföring i sökresultat, vanligtvis syftar man då på ”Adwords” (läs mer hos Google Adwords), som är de små annonser du ofta ser när du använder Google.

Det råder ibland lite förvirring kring just SEM. Vissa syftar enbart på när man betalar direkta pengar för att synas i olika sökmotorer. Andra syftar på hela spektrat av digital sökmarknadsföring, vilket då alltså även omfattar SEO. men vanligtvis brukar de flesta mena just Adwords eller liknande annonslösningar då de pratar om SEM.

SEM-annonsering sker oftast genom så kallad Pay Per Click, eller PPC. Det betyder att om någon söker på ”Iphone 6S” och din annons visas så betalar du ingenting för det. Men när någon väl klickar på den så kostar det dig en summa som varierar beroende på hur många andra annonsörer som också vill ha en annons just där. Denna annonskostnad ligger oftast på några kronor, men kan vara så lite som några öre eller så mycket som 50 kronor per klick.

Relaterad läsning:

Skillnaden på CPC, PPC och CPM – viktig guide för dig som vill förstå SEM.

Skillnaden mellan SEO och SEM sammanfattad

Här nedan ser du en bild som visar vilka av sökresultaten som är ”organiska”, alltså effekten av bra sökmotoroptimering – SEO, samt vilka som faller under SEM, alltså köpta annonsplatser.

Så väldigt enkel uttryckt kan man säga:

Vårt huvudsakliga råd är dock att inte fokusera för mycket på alla dessa förkortningar och regler, eller stirra dig blind på skillnaden mellan SEO och SEM. Tänk istället att de webbsidor du skapar ska tillföra nytta, nöje eller annat värde till dina läsare. Då kommer även Google gilla dig, och du kommer hamna högt på söksidorna och betala mindre för sökannonserna.

Tycker du något saknas i den här guiden till SEO och SEM? Eller har du frågor som du inte fick besvarade? Skriv en kommentar så hjälper vi till!

Dela: