Skillnaden mellan CPC, CPM, PPC och PPM

För en internetmarknadsförare är skillnaden mellan CPC och CPM avgörande att förstå. Begreppen PPC och PPM som betyder nästan samma sak är också viktiga att begripa. Här går vi igenom vad de olika begreppen egentligen betyder för dig som jobbar med SEM (Search Engine Marketing). Vill du veta mer om sökmarknadsföring i stort rekommenderar vi att du läser vår guide om seo och sem.

Att köpa annonser på Internet – CPC eller CPM?

När du vill köpa annonsutrymme i en digital kanal, till exempel i Googles sökresultat genom Adwords, eller direkt på en stor webbsidan såsom Aftonbladet.se, får du generellt sett välja mellan att betala i CPC eller CPM.

CPC står för Cost Per Click, och betyder att priset anges i en viss kostnad per klick på din annons. Om du har en annons som visas för 20 000 människor, men bara en enda av dem faktiskt klickar på annonsen, så betalar du bara för just det klicket. Denna modell kan vara bra att välja om du vill få mycket exponering av din annons men inte nödvändigtvis är ute efter klick. Är klicken viktiga för dig blir ditt CPC-pris väldigt viktigt att analysera och ställa emot värdet varje klick ger dig. Den som vill annonsera genom Adwords (annonser i Googles sökresultat) betalar enligt CPC, alltså blir priset för din annons baserat på hur många som faktiskt klickar på den.

CPM står för Cost Per Mille och innebär att priset för en annons anges per tusen visningar av annonsen (”mille” betyder tusen). Så om din annons visas 20 000 gånger och ditt CPM-pris är 8 kr så blir det totala priset 160 kr (eftersom 8 x 20 = 160). CPM är den vanligaste modellen för annonser som går ut på att få stor räckvidd men inte nödvändigtvis behöver vara klickoptimerade.

PPC och PPM då?

PPC är egentligen samma sak som CPC, men står istället för Pay Per Click. Det är egentligen bara en fråga om vem avsändaren är. Den som säljer annonsutrymme anger ett pris som kan vara CPC (kostnad per klick), medan PPC blir termen du som köpare användare (vad du betalar per klick). Men de är alltså egentligen bara två varianter på samma tema.

PPM fungerar på samma sätt, och står för Pay Per Mille. Du som betalar tänker i PPM och den som säljer annonsytan till dig tänker i CPM.

Skillnaden mellan CPC och CPM i korthet

CPC (och PPC) innebär att du betalar per klick. Denna variant är bra för dig som vill veta exakt vad varje klick kostar, och ställa det emot den nytta klicket ger dig.
CPM (och PPM) innebär att du betalar per tusen visningar. Denna variant är bra när du vill nå ett visst antal människor med din annons och kunna uppskatta den totala kostnaden för detta.

Ställ gärna frågor i kommentarsfältet om du undrar något mer kring skillnaden mellan CPC och CPM!

 

Dela:

Redaktion

Redaktion för Skillnadmellan.se. Vi är flera personer som delar på samma konto, för att kunna ge dig de bästa och mest läsvärda artiklarna om skillnaderna här i världen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att fortsätta använda denna webbsida godkänner du användande av cookies. Läs mer

Cookieinställningarna för denna webbsida tillåter cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Om du skrollar dig vidare på sidan eller klickar på "OK" godkänner du att webbsidan använder sig av cookies under ditt besök.

Stäng